Voor de vervanging van de Amstelbrug in de N522 bij Ouderkerk aan de Amstel en ten behoeve van de variantenstudie voor een nieuwe oeververbinding heb ik alle varianten geraamd met de SSK2010-systematiek met bijhorende levensduurkostenramingen . Hierbij zijn 3 brugvarianten en 2 aquaduct varianten bekeken, o. Onder andere met en zonder aparte busbaan. De belangrijkste aspecten van de studie waren het verkeerskundige onderzoek, ruimtelijke en civieltechnische inpassing, waterveiligheid, wensen van de omgeving en de kosten.

De ramingsresultaten heb ik zijn opgeleverd in een kostenrapportage, dit is inclusief alle onderliggende stukken zoals tekeningen en verantwoording van prijzen en hoeveelheden. Vervolgens is door mij voor de bestuurlijk gekozen voorkeursvariant een nadere uitwerking van de raming uitgevoerd waarin alle optimalisaties zijn doorgevoerd die in samenspraak met de stakeholders- en shareholders tot stand zijn gekomen. Dit was een iteratief proces.

Daarna heb ik voor de bestaande Amstelbrug een vervangingsraming (baseline) opgesteld om enerzijds budget vanuit de reguliere beheer- en onderhoudsbudgetten als een bijdrage voor de nieuwe brug te krijgen. Ook diende dit ten behoeve van B&O om de stijging in de beheer- en onderhoudskosten inzichtelijk te krijgen als gevolg van het toegenomen areaal wegen en bruggen.